سنسور رنگ سنسوپارت

موضوع مقاله : سنسور رنگ سنسوپارت

گردآوری : عاطفه هدایت نژاد کارشناس تیم پشتیبانی اتوماسیون صنعتی نادین تک

سنسور رنگ

سنسورها در واقع وسایل الکتریکی هستند که کمیت های مختلف فیزیکی را اندازه گیری نموده و در صورت لزوم برای دیگر اجزا سیستم فرمان لازم را صادر می کند . حسگر های الکتریکی را می توان از لحاظ نوع ساعت و کارهایی که انجام می دهند را به دسته های گوناگونی تقسیم نمود .

در دنیای امروز با پیچیده شدن تکنولوژی و مکانیزه شدن کارها و با پیشرفت علم رباتیک بیش از پیش سنسورها مورد توجه قرار گرفته اند به طوری که به هیچ وجه نمی توان نقش آن ها را در زندگی روزمره نادیده گرفت . در واقع سنسورها را می توان به عنوان چشم و گوش و … سیستم های برقی و کنترلی دانست زیرا این وسایل هستند که می توانند ارتباط سیستم را با محیط خارج برقرار کنند .

سنسورهای تشخیص رنگ چیست ؟

سنسورهای تشخیص رنگ یکی از پروژه های جالب در مهندسی برق هستند . مدار این سنسورها براساس نورهای پایه ( اصلی ) و الکترونیک دیجیتال طراحی شده اند .

حسگرهای تشخیص رنگ از روش سه رنگه معمولی برای تشخیص رنگ استفاده می کنند .

سنسورهای تشخیص رنگ چیست ؟

آن ها رنگ های پایه ( اصلی ) را ( سبز – آبی و قرمز ) درون اشیا امتحان کرده و قدرت هریک از رنگ های تشکیل دهنده شی ای را محاسبه کرده و با مقدار ارزش رنگی ذخیره شده در خود سیستم مقایسه میکند اگر مقدار ارزش رنگی محاسبه شده نزدیک مقدار مرجع با محاسبه دچار خطا شده بود یک سوییچ خاص فعال می شود در واقع این مدارها می توانند هشت را تشخیص دهند . آبی – قرمز – سبز ( رنگ های اولیه ) زرد – فیروزه ای – بنفش ( رنگ های ثانویه ) و سیاه و سفید .

سنسورهای رنگ سنسوپارت با دقت بالا و کاربرد فوق العاده در صنعت

سنسور رنگ سنسوپارت

اجزای سنسورهای تشخیص رنگ سنسوپارت و نحوه قرار گرفتن آن ها :

این حسگرها در ابتدا برای جذب بهتر نور از سه عدسی همگرا ( کوژ) تشکیل شده اند این عدسی ها در مقابل هر کدام از LDR ها وجود دارند .

در واقع این عدسی ها باعث می شود که نور تابیده شده توسط محیط به طور متمرکز به LDR ها برسد و باعث می شود حساسیت LDR ها افزایش یابد .

بعد از عدسی ها فیلترهای شیشه ای اشعه های نوری در مقابل LDR ها قرار می گیرند . این فیلترها باعث می شوند که نورهای خاصی به LDR ها برسند به ترتیب رنگ های آبی سبز قرمز در مقابل LDR1-LDR2-LDR3 نصب شده است .

اجزایی که نورها را باید از محیط اطراف نورها را جذب کنند باید در جلو سنسور قرار گرفته و ثابت شوند .

سنسور رنگ سنسوپارت

سنسورهای رنگ سنسوپارت چگونه کار می کنند ؟

وقتی نورهایی که از اشیا ساطع می شوند روی قطعه مناسب می افتد فیلترهای شیشه ای مربوط به رنگ ها مشخص می کنند که کدامیک از LDR ها باید فعال ( تریگر ) شوند مدار آن تشکیل شده و از یک گیت منطقی AND , NOT معمولی استفاده می کند .

اتوماسیون صنعتی نادین تک نماینده رسمی سنسوپارت در ایران

 

 






نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 29 آذر 1394برچسب:, | 10:54 | نویسنده : دیبا سنسور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.